Debat: Verdo-formand – Gå af!

Et astronomisk underskud på over 300 mio kr. for 2025 trækker igen Verdo mod afgrundens rand.

I november blev der ellers meldt om et underskud på 57 mio. Hvordan kan man regne ca. 250 mio. kr. galt på få måneder?

Hertil skal lægges nye sager fra Forsyningstilsynet på 258 mio kr, som Verdos-ledelse bevidst har snydt forbrugerne for. En sag som Asger Brorsen og jeg har anmeldt i sin tid. Jeg har hvert år gjort ledelsen opmærksom på sagen på repræsentantskabsmøderne. Ledelsen ignorerede det bare og sagde – som de plejer – at der ikke var noget at komme efter.

Sidste år var der også nye sager om ulovlige rente-opkrævninger og en millionbøde for green-washing. Loyale medarbejdere har mistet deres arbejde og virksomheder, almindelige mennesker og kommunen er blevet overfaktureret for samlet over 2 mia. kr. Jo, skandaler er der nok af siden Brorsen/Vestergaard startede deres afsløringer.

Torben Høeg Bonde har nu siden 2018 siddet som formand og er dermed hovedansvarlig for de massive årlige underskud, ulovlige opkrævninger og den ekstreme lukkethed, der længe har hersket i Verdos topledelse. Volumensyge og satsning på kommercielle forretninger har i alle årene været Høeg Bondes forretningsplan.

Det må simpelthen stoppe nu! Høeg Bonde har dog alligevel den frækhed at genopstille. Ja, man tager sig til hovedet over, at manden ikke har selvindsigt nok til at se, at han har fejlet totalt.

Hvis ikke han selv trækker sig, må repræsentantskabet hjælpe ham ud.

Tilliden til Verdo skal genskabes. Det fortjener medarbejderne og forbrugerne. Også den nye direktion fortjener en kompetent formand, der vil åbenhed og en strategi tilbage til kerneforretningen: Forsyning af el, vand og varme.

Alle andre kommercielle forretninger bør frasælges.

Af Bo Vestergaard,
medlem Verdos repræsentantskab