Kommunen forbereder 3-dages beredskab til kriser

Randers Kommune arbejder på at etablere et fælles 3-dages beredskab på plejecentre og botilbud.

Fire arbejdsgrupper har fokus på ernæring, strøm, lager og logistik samt kommunikation.

På ernæringsområdet arbejdes der med lokale lagre af mad, vand og medicin, så borgerne kan klare sig i en krise. Strøm er en særlig udfordring, hvor nødstrøm og generatorer skal sikre kritisk drift, men ikke alle bygninger er egnede.

Lager og logistik handler blandt andet om opbevaring af brændstof og forsyninger.

På kommunikationsområdet udvikles løsninger, der også fungerer uden strøm og telefoni.

Arbejdet ventes afsluttet i maj, hvorefter sagen sendes til politisk behandling efter sommerferien.