Unik guldmønt fundet nær Randers

Mønten stammer fra 1711 og blev fundet af en detektorfører nær Randers. Foto: Museum Østjylland, Mark Dyer

På Museum Østjylland i Randers har en metaldetektorfører indleveret en usædvanlig dansk guldmønt med indskriften ”1 SKILLING DANSKE 1711”.

”En skilling var en lille hverdagsmønt – datidens småpenge – og den mønttype kender vi normalt kun i sølv. Kombinationen af, at det er en beskeden skillingsmønt, og at den her er lavet af guld, er derfor virkelig usædvanlig,” fortæller en begejstret arkæolog, Thomas Guntzelnick Poulsen.

Mønten er fundet nær Randers. Den er håndslået og har tydelige produktionsspor som skarpe detaljer, ujævn rand og en prægningsteknik, som passer til møntproduktion i begyndelsen af 1700-tallet.

Arkæologen fortæller, at alt peger på, at guldmønten er et såkaldt guldafslag eller præsentationsafslag. Det vil sige en mønt slået med officielle stempler, men udført i guld som prøve, gave eller præsentationseksemplar. Mønten er derfor næppe havnet som småpenge i lommen på en almindelig 1700-talsborger, som hvis den var lavet af sølv.

Guldmønten skal nu undersøges nærmere, men allerede nu står det klart, at der er tale om et helt ekstraordinært detektorfund.